Dookoła

Zabawę rysunkową „Dookoła” proponuję dzieciom w średnim i starszym wieku (gr..III i IV). Wybierzcie, proszę z domowych zabawek jakąś figurkę; świetnie nadają się figurki zwierząt czy żołnierzy na koniach, ale może być też jakaś inna zabawka. Wybierzcie 4 kolory pisaków i ołówek do pomocniczego rysowania.

 

1) Obejrzyjcie, proszę figurkę dokładnie, po kolei z różnych stron: z przodu, z jednego boku, z tyłu i z drugiego boku. Starajcie się prowadzić w myślach rejestr tych obserwacji; np. ile razy głowa mieści się w wysokości, na jakich liniach kompozycyjnych ustawione są poszczególne części figury, czyli jak wykreślić kierunki ułożenia poszczególnych części itp.
2) Ustawcie, proszę figurkę en face, w wygodnej odległości i spróbujcie narysować jednym kolorem, zachowując pion, żeby nam się nie przewracała. W tym celu dobrze jest wykreślić (leciutko ołówkiem) orientacyjną oś symetrii prostopadłą do podstawy kartki.
3) Obróćcie figurkę bokiem i na tym samym rysunku, drugim kolorem narysujcie ją z boku.
4) Potem z tyłu, trzecim kolorem, dbając o to aby rysunki stanowiły wciąż jedną kompozycję.
5) I z drugiego boku czwartym kolorem.

Na przecięciu linii powinien powstać zarys trójwymiarowej figurki.
Nie polecam tego sposobu rysowania jako stały, lecz jako zabawę, która ma odświeżyć nasze postrzeganie świata i naszą obserwację przedmiotu.

Zamieszczone zdjęcia pochodzą z książki Sama Piyasena i Beverly Philpa „Po prostu rysuj”

Można tak też rysować bardziej studyjnie: np. można narysować ołówkiem postać siedzącą w fotelu lub przy stole, cieniując ją , potem narysować na tym samym rysunku tę samą postać jak wstaje już bardziej oszczędnie, bardziej linearnie dbając by rysunki łączyły się np. podstawą. Ale to eksperymenty może bardziej do pracy w pracowni?

Dostępność